// M U A Z
M U A Z Z A
jom cter sal agama..

sebelum baca pause dlu player music 2.. klaw x mngganggu.. x pon bkak nie http://www.facebook.com/home.php?#!/note.php?note_id=135213479856040&ref=notif&notif_t=note_tag

ish selalu citer sal bnde melalaikan je kan.. ha ari nie jom bce sal agama lak..

mle2 ana mmng x de cter.. nsib bek ustzah bg idea.. tmekasih ustzah..

alqadar..

memandangkan kte brade dalam bulan ramadhan sedar x kte yang kte dah hampir berada di 10 malam terakhir? ha.. antum sedar x kte hampir dgn alqadar? malam seribu bulan?Sesiapa je yang beribadat pada malam Lailatulqadar akan diampunkan dosa yang telah lalu dan akan datang. Benda ni ada juga disebut oleh Rasulullah S.A.W yang bermaksud

Di dalam bulan Ramadhan, di sepuluh akhir, malam 21, malam 23 atau malam bulan Ramadhan. Barangsiapa yang mengerjakan qiam pada malam itu kerana imannya kepada ALLAH dan mengharapkan keredhaanNya, nescaya diampunkan oleh ALLAH akan dosanya yang telah lalu dan yang akan datang

macam mane nak taw malam lailatu qadar.. ana pon x taw.. tp dalam hadis Setengah daripada tanda-tanda Lailatul Qadar ialah sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadis diriwayatkan oleh al-Hasan…

“Nabi SAW telah keluar, sedangkan orang ramai sedang bertelingkah, maka Nabi bersabda: Aku keluar kepada kamu dan aku akan memberitahu kepada kamu tentang Lailatul Qadr, tetapi aku khuatir kalau kamu berpegang kepadanya dan semoga menjadi lebih baik, kerana itu kamu cari Lailatul Qadr itu pada malam dua puluh satu, dua puluh tiga, dua puluh lima, dua puluh tujuh dan pada akhir malam Ramadhan dan tanda-tandanya udara malam itu tenang, tidak panas dan tidak sejuk, matahari terbit pada paginya tidak tajam cahayanya, siapa yang bangun pada malam Lailatul Qadr terdorong oleh iman dan benar-benar mengharapkan pahala dari Allah SWT, maka Allah SWT akan mengampunkan semua dosa yang terjadi sebelumya."

Menurut Orang yang selalu beribadat pada 10 malam terakhir pada Bulan Ramadhan pula, dorang dapat rase kelainan malam tersebut sebab malam tu memang akan lain gile contohnye angin yang wujud pada malam tu,ataupun korang faktor sekeliling yang mempengaruhi kekusyukan korang pada malam tu dan sebagainye..Menurut Imam Al Ghazali, berdasarkan pengalaman dia dalam menentukan Malam yang begitu istimewa nie, dia telah pon membuat sedikit analisa dan mendapati

  • kalau puasa mula hari ahad atau rabu ---malam lailatulqadar pada 29 Ramadhan
  • kalau puasa mula hari isnin ---malam lailatulqadar pada 21 Ramadhan
  • kalau puasa mula hari khamis ---malam lailatulqadar pada 25 Ramadhan
  • kalau puasa mula hari sabtu ---malam lailatulqadar pada 23 Ramadhan
  • kalau puasa mula hari selasa dan jumaat ---malam lailatulqadar pada 29 Ramadhan

Walau cam ne pon tu cuma berdasarkan pengalaman Imam Al-Ghazali. Malam sebenar Lailatulqadar tidak pernah diketahui sesiapa pon melainkan Allah S.W.T. Rasulullah S.A.W sendiri tak pernah beritahu bile malam tu sebenarnye. Jadi kalau korang betul-betul nak

keberkatan Malam Lailatulqadar, berusahalah mendapatkan nya..

antara kelebihan alqadar yang ana dapat ialah:.

  • Malam itu tidak panas dan tidak sejuk dan pada paginya matahari naik tidak banyak cahayanya kerana banyak malaikat turun naik pada malam itu:
  • mendapat keampunan dan pahala serta darjat dan darjah tertinggi bagi orang yang berjaya mendapatkan malam Lailatul Qadar dengan dipenuhi amal ibadah dan bertaqwa kepada Allah, disamping sembahyangnya yang sunat , istiqfar, tasbih dan berzikir sepenuhnya.

harap antum semua dapat manfaat daripada pembacaan ini.. wallahualam..


0 Comment(s) PAST | PRESENT
|